Chtěla bych zavzpomínat a zároveň předat tipy pro dobrodruhy chystající se navštívit úchvatný a nespoutaný Island. Tahle ostrovní republika ležící na pomezí Severního ledového a Atlantského oceánu rozhodně není nic pro slečinky a citlivky, kterým vadí nekomfort v podobě častého deště a nízkých teplot. Ale návštěva rozhodně stojí za to. Každý, kdo na Island zavítal, byl ohromen!

Pokud nemáte příliš mnoho času, chcete být nezávislí a mít možnost schovat se před nepřízní počasí a zároveň spatřit na vlastní oči opravdové přírodní unikáty, půjčení auta na Islandu je pro vás jasnou volbou. Je to opravdu jednoduché, stačí pár kliknutí a zástupce autopůjčovny si vás vyzvedne přímo na letišti v Keflavíku. My jsme využili služeb autopůjčovny SAD Cars. Řízení v minimálním provozu po pěkné silnici, tzv. ringroad, je zážitek. Velmi pravděpodobně potkáte více ovcí a koní, než ostatních řidičů, a stále bude na co se dívat!

Existuje mnoho variant, jak poznat Island pomocí auta. Zde zmíním tu nejjednodušší, nejdostupnější a zřejmě i nejlevnější, a to po okružní silnici ringroad, která je celá dobře sjízdná a zpevněná. Není potřeba půjčovat dražší typ auta s náhonem na všechny čtyři kola, který by byl třeba při cestě do islandského vnitrozemí, takže rozhodně ušetříte. Pokud jedete na Island poprvé, myslím, že je to jasná volba!

My jsme se vydali autem z Keflavíku na jihovýchod, takže jsme objeli Island proti směru hodinových ručiček. Mapu naší cesty dávám k dispozici.

1. den

Vodopád Seljalandsfoss – vodopád, který jde obejít dokola, přímo u ringroad.

Vodopád Skogafoss – také lze vidět již ze silnice, lze vyjít nahoru na vyhlídku do míst, kde voda přepadá dolů.

Nocleh nedaleko poloostrova Dyrhólaey.

2. den

Poloostrov Dyrhólaey – pozorování papuchálků na útesu, vyhlídka na skalní bránu.

Městečko Vik – zastávka na benzínce na tradiční párek v rohlíku zvaný pylsur, ale nepleťte si ho s naším hot dogem, tohle je jiná liga.

Vodopád Systrafoss a jezero Systravatn – u vesničky s neskutečným názvem Kirkjubæjarklaustur. Vodopád je opředen pověstí o utonulých jeptiškách.

NP Skaftafell/vodopád Svartifoss/Vatnajökull – pěkné asi dvě hodinky procházení se v národním parku nejprve k vodopádu Svartifoss na čedičových sloupech a poté na vyhlídku na část ledovce Vatnajökull.

Jökulsárlón – okolo nejvyšší hory Islandu Hvannadalshnúkur (2110 m) jsme dojeli k tomuto úchvatnému ledovcovému jezírku plného ledových ker. Tady nocujeme a pozorujeme tuleně.

3. den

Jökulsárlón/kry plující do moře – z jezera teče ultrakrátká řeka do moře, po níž se plaví ledové kry.

Höfn – město po cestě, kde doplňujeme zásoby jídla a pití a obědváme. Dále cesta okolo fjordů a zastávka u neznámého vodopádu.

Eskifjorður – nedaleko tohoto města stanujeme, grilujeme místní jehněčí, než nás déšť vyžene do auta. Na druhé straně fjordu se nám poštěstí vidět velryby. Doporučuji mít dalekohled vždy po ruce! Brzy ráno nás ze stanů vyhání velmi silný vítr, máme strach, že odletíme i se stany :-).

4. den

Helgustaðanáma – nedaleko stanovacího místa leží tento lom na živec (kalcit), pro nás je to atrakce. Prý se jedná o největší živcový kamenolom na světě! Dokoce je tu i kladivo, tak zkoušíme „těžit“.

Egilsstaðir – největší město na východě Islandu a naše zastávka v informačním centru.

Vodopády Dettifoss a Selfoss – po silnici č. 862 dojíždíme k parkovišti. Vidět Dettifoss a nedaleký Selfoss je povinnost a přes hučící vodu se ani neslyšíme. Parádní podívaná na nejmohutnější vodopád v Evropě s průtokem vody mezi 200 až 500 m³ za sekundu.

Pozorování velryb v Húsavíku – městečko na severu Islandu proslulé výpravami lodí s cílem vidět největší žijící savce. Od autopůjčovny jsme dostali slevovou kartičku, kterou tady uplatňujeme (sleva stojí za to – 1+1 zdarma). Výprava je na 3 hodiny, je zima a fouká, ale poštěstilo se nám vidět několik keporkaků (plejtváků) 12-14 metrů dlouhých. Jeden z nich dokonce vyskočil nad hladinu nedaleko naší lodi. V ceně je horká čokoláda a zákusek, což dost bodne v té zimě.

Termální bazének v Húsavíku – konečně termály! Voda o teplotě 38-40 stupňů dokonale nahřívá naše zkřehlá těla. Krásný výhled na moře celý dojem ještě vylepšuje.

5. den

Jezero Mývatn a okolí – vulkanicky aktivní oblast, geotermální oblast Hverir a kráter Leirhnjúkur, oblast sopky Krafla s jezírky a geotermální elektrárnou, kráter Hverfjall a jeskyně s více než 50ti stupňovou vodou Grjótagjá, lávové pole Dimmuborgir. Neskutečná podívaná! Nepříjemné jsou malé otravné mušky, tzv. pakomáři. Jsou všude, ale naštěstí neštípou.

Vodopád Goðafoss – úchatný vodopád bohů.

Termální jezírko u Varmahlíðu – dalo neskutečnou práci jezírko vůbec najít, nikdo nám nechtěl pořádně poradit (asi si taková místa střeží). Leží nedaleko studené řeky a vodopádu na ní. Opravdu výborné zakončení dne.

6. den

NP Þingvellir – je národní park ležící na rozhraní dvou litosferických desek (vzdalují se od sebe). Zde vznikl Althing, jeden z nejstarších parlamentů na světě (založen v roce 930). Je to součást proslulého islandského zlatého trojúhelníku. Nás čekal delší přejezd do této oblasti, kterou jsme si poté důkladně prošli.

Termální jezírko Hrunislaug – opět se složitě několikrát doptáváme, než se ocitáme v teplé vodě o 38 stupních Celsia.

7. den

Geysir Strokkur – povinnost a neznámější atrakce Islandu. Gejzír tryská do výšky 25 metrů zkruba každých 4-5 minut. Turistů mnoho…Původní Geysir od roku 2001 už netryská, zbylo tu po něm jen jezírko.

Vodopád Gullfoss – poslední atrakce tzv. zlatého trojúhelníku. Vodopád je nádherný kaskádovitý, jen turistů je tu až moc.

Horká řeka u Hveragerði (údolí Reykjadalur) – Kratší, asi tříkilometrový výlet za město, kde je odměnou výborná koupel v horké řece. Za mě spolu s velrybami a jezerem Jökulsárlón jednoznačně zlatý hřeb výletu. Navíc je slunovrat a nejdelší den, kdy slunce vůbec nezapadne, a tak si to užíváme ve vodě s místním pivem Viking. Stanujeme hned na břehu řeky, kde je v kaskádovitých jezírkách po jejím toku ještě několik skupinek.

8. den

Poloostrov Reykjanes – ranní brzký odvoz spolucestovatelů na letiště v Keflavíku a poté poslední kilometry po jihozápadním Islandu – poloostrově Reykjanes, opět vulkanicky aktivní místo. Zajímavosti: most mezi Eurasijskou a Severoamerickou litosférickou deskou, Gunnuhver (měsíční krajina s gejzíry), aktivní oblast Seltún, jezero Kleifarvatn. Proslulou turistickou Modrou lagunu jsme navštívit nechtěli.

Reykjavík – vracíme auto, nocujeme ve zdejším perfektním vybaveném kempu a procházíme si toto sympatické hlavní město známé betonovým kostelem Hallgrímskirkja, který stavěli 34 let!

Další cesta povede na trek Laugavegur, neboli „cestu horkých pramenů“. O tom ale až v dalším článku :-).