Jsme v Bolívii, 8 km od hranic ve městečku Copacabana stále u jezera Titicaca. Ano, mají tu i malou pláž, ale nikdo se nekoupe – slunce sice praží a opaluje o 106, ale když foukne větřík, není moc teplý). Příjemný hostel, turistů dosti.

Copacabana

Přesedláváme na novou měnu boliviány (přepočet na Kč krát 4) a doufáme, že tu bude levněji, ale zde se mýlíme – kurz sice lepší, ale úměrně vzrostly ceny, takže vše vychází cenově přibližně stejně jako v Peru. Je tu jiný čas, posouváme hodinky o hodinu vpřed a blíže našemu času, teď už je posun oproti ČR jen mínus 6 hodin.

Všude na ulicích babky prodávají něco jako větší popcorn po obrovských pytlích, tak zkoušíme a opravdu jde o super sladký popcorn, asi tu mají větší kukuřičné zrno.

družba s Bolivijci

Highlight dnešního dne je místní festival, kde přátelský a trochu přiopilý Bolivijec žvýkající koku dává Přémovi zdarma láhev piva (já si na pivo zatím po nedávné střevní příhodě netroufám) a chce si povídat. Škoda, že naše španělština je tak bídná. Oproti prvním dnům je zlepšení výrazné, co potřebujeme tak zařídíme, základní slova a fráze potřebné k nákupům, ubytování a přesunům, ovládáme. Na delší konverzace to ale není a tak „pokec“ s Bolivijcem končí slovy muchas gracias, no entiendo (nerozumím) a salut (přípitek) – viz video. Následuje foto s ním a jeho ostýchavou ženou.

místní slavnost

Pak si užíváme místní slavnost – chytlavá živá hudba, všichni tancují v krojích a muži i jejich vyšňořené seňory do sebe klopí jeden kelímek piva za druhým. Někteří už jsou v notně podroušeném stavu a chtějí se přátelit. Je to zážitek! A pak že jsou Bolivijci odtažití, první setkání tomu rozhodně nenapovídá. Poté vycházíme na kopeček nad město s pěkným výhledem a k večeři Přéma ochutnává místní typické jídlo – pstruha (trucha). Já zůstávám u kuřecího steaku.

Isla del Sol

Další den ráno v 8:30 míříme lodí na ostrov Isla del Sol, kolébku incké civilizace. Cesta trvá 1,5 hodiny a stojí 20 bol na osobu (80 Kč). Máme sbaleno na trek a nepotřebné věci v úschově v hostelu. Na ostrově začínáme kávou v restauraci s výhledem na přístav a jezero v osadě Yumani.

Na ostrově vedou dvě hlavní stezky. Začínáme tou, co vede po hřebeni z jihu na sever. Stezky jsou hezké, takže za ně taky platíme, a to asi hned třikrát poplatek místním komunitám za údržbu a školy pro jejich děti. Jde o nenáročný trekking se super výhledy. Paráda!

Přejít ostrov na sever netrvá dlouho a i s přestávkami jsme asi v půl 4 na severu, kde kempujeme na luxusním místě na pláži u Titicacy pod inckými ruinami. Večer testujeme bolivijské červené víno z oblasti kolem města Tarija disponující nejvýše položenými vinicemi na světe, láhev stála 23 bol (necelých 100 Kč). Kvalitou jsme opravdu mile překvapeni. K tomu svatební dar – doutník od Peti a Verči z MPSV, výborné!!!

na této pláži nocujeme

Večer i ráno se Přéma koupe v Titicace. Uznávám, že voda až tak studená není, nicméně mi stačí smočit si nohy. Isla del Sol opravdu dostává svému jménu, je pořád azuro a slunečno bez mráčku, takže přes den dost teplo, večer a ve stínu chladněji. Mažeme se krémem třicítkou.

jezero Titicaca

Už ani moc nepopisuji počasí. Je prostě každý den slunečno a na slunci vedro, takže člověk tu využije vše od trička, kraťas a sandálů, až po teplou mikinu, kalhoty a péřovku o chladnějších večerech. Druhý den se vracíme zpět na jih ostrova pro spodní stezce přes tři vesnice.

západ slunce nad jezerem Titicaca

Pozorujeme místní zemědělce a jejich početné domácí zvířectvo. Nakonec mimo plán stíháme loď v 16h zpět do Copacabany. Dáváme si výborný burgr k večeři a na pokoji další druh červeného bolivijského vína jménem Kohlberg, přitom v TV dávají Forresta Gumpa ve španělštině.

cesta zpět po druhém břehu ostrova

Dnes je to měsíc od svatby, byl to super akční první měsíc manželství! Koupili jsme si dnes proto domorodé prstýnky jako náhradu za snubáky. Zítra je na programu přesun do bolivijské metropole La Pazu.